مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

گفتگوی سلیمان (س) با بلقیس

جمعه, ۱۲ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۵۰ ب.ظ

جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن


کـ : «وَکُنَّا مُسْلِمِینَ»؛ بلقیس خود را تسلیم سلیمان مى ‏نماید و «وَأْتُونِی مُسْلِمِینَ» که در نامه‏ى سلیمان آمده بود را با «وَکُنَّا مُسْلِمِینَ»پاسخ مى‏ دهد و مى ‏گوید من تسلیم هستم؛ به این معنا که با شما سر نزاع و درگیرى ندارم، چرا که شما زمینه‏ى درگیرى را که همان تجاوز و تعدى بود، برداشتید؛ اما این جمله بر این که بلقیس به خدا ایمان مى ‏آورد و موحد مى‏ شود و انقیاد پیدا مى‏کند دلالتى ندارد و تنها از تسلیم شدن او در برابر سلیمان خبر مى‏دهد و آیه‏ى «وَصَدَّهَا مَا کَانَتْ تَعْبُدُ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنَّهَا کَانَتْ مِنْ قَوْمٍ کَافِرِینَ»شاهد بر این امر است.

حضرت سلیمان با آن که بلقیس را براى تسلیم شدن او دعوت نموده است، اما بحث را به جاى دیگر به انحراف مى ‏برد و از او درباره‏ى تختى که بر آن نشسته است مى‏ پرسد و مکالمه ‏اى دوستانه با او دارد و این بلقیس است که سعى مى‏ نماید بحث را به موضوع تسلیم خود بازگرداند، ولى سلیمان دوباره وى را به انحراف مى ‏کشاند و بلقیس را به ساحت کاخ خود مى‏ برد و بر آن است تا از او به عنوان میهمان پذیرایى کند و سخنان معمولى و غیر رسمى داشته باشد و «اکرم الضیف ولو کان کافرا» را پاس مى ‏دارد و میهمان را در خانه‏ى خود با کرامت تمام بزرگ مى ‏دارد و با آن که صاحب اقتدار است، صحبت از ایمان و کفر و توحید و مسلمانى او به میان نمى ‏آورد و این بلقیس است که نخست تسلیم خود و در پایان از ایمان خویش به خداوند مى ‏گوید و گریزهاى سلیمان را برآمده از مشى

جوانمردانه‏ى وى و حرمتى که سلیمان به میهمان خویش مى ‏گذارد تحلیل مى ‏کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۲
صراط مستقیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی