گنجهای عرش3
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» برترین گنج از گنجهاى عرش الهى است. گنجى که خداوند آن را پنهان نکرده و بر بندگان خود منت گذاشته و آن را عیان کرده و در اختیار مسلمین گزارده است و مى فرماید اگر مى توانید استفاده کنید. البته گنج آشکارى است که پنهان شده است و آشکارا پنهان تر از پنهان است. در برزخ مقاماتى است که آنها را با این آیهى شریفه مىتوان فتح کرد. با این آیه مىتوان به علوم لدنى دست یافت. مىتوان شبهایى در تاریکى نشست و مدتى این ذکر را گفت تا آن که به زیارت یکى از اولیاى الهى نایل آمد. چهره اى الهى که به تناسب استعداد خود، مى توان همه علمى از او آموختن و پس از آن، فرد به سکوت توصیه مى شود. سکوتى که با نادیده گرفتن آن، مردودى مى آورد و او را به «کَلاَّ إِذَا دُکَّتِ الاْءَرْضُ دَکّا دَکّا»(1) مى کشاند. حضرات چهارده معصوم علیهمالسلام همه چیز را به راحتى بیان کرده اند، اما کیست که از آن استفاده برد. در برزخ
1. فجر / 21.
است که حسرت، تمامى دلها را فرا مى گیرد: «فتبقى فی قلوبکم الحسرة»(1)؛ چرا که از قرآن کریم و از چنین گنجهایى که رایگان در اختیار داشته اند استفاده نکرده اند و نتوانسته اند به صورت کارشناسى از مأثورات و به ویژه دعاها بهره برند. از غفلتهایى که انسان را فرا گرفته است باید به خداوند متعال پناه برد. باید با قرآن کریم و تک تک آیات آن انس گرفت و با قرآن کریم نشست و برخاست و خواب و بیدارى داشت. باید متن قرآن کریم را باز نمود و به آن نگاه کرد و نگاه کرد و بارها نگاه کرد. نخست سورهى حمد و بسم اللّه را باید نگاه کرد بدون آن که خواند و اندک اندک به آن نزدیک شد و بعد اگر کسى توانست آن را بخواند. در ابتدا براى مدتى فقط باید به این آیه یا سوره و نیز به دیگر آیات قرآن کریم نگاه کرد. بعد از مدتى است که مى توان قرآن کریم را خواند و سپس آن را در ذهن نهادینه ساخت و به قرائت آن لهجه داد و سپس آن را به دل راه داد، آن گاه است که مى بیند سورهى حمد و نیز بسم اللّه آن، چه وادى پر غوغایى است.